طراحی الگوی پیش بینی محرک های بهبود سبک زندگی بازاریابان مسلمان ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده موضوعی بازار و کسب و کار، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

2 دانشیار، دانشکده موضوعی بازار و کسب و کار، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

3 استاد، دانشکده موضوعی بازار و کسب و کار، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

چکیده

امروزه مطالعه سبک زندگی مورد توجه بسیاری از محققان در حوزه‌های مطالعاتی مختلف قرار گرفته و این در حالی است که مرور این تحقیقات نشان می دهد باوجود نقش بازاریابان در سودآوری شرکت ها، پژوهش‌های اندکی به این حوزه اختصاص داشته است، در همین راستا این پژوهش چهار هدف اصلی شناسایی مولفه‌های سبک زندگی بازاریابان مسلمان ایرانی و تعیین میزان اهمیت این مولفه‌ها، شناسایی محرک‌های بهبود سبک زندگی بازاریابان و طراحی الگوی پیش‌بینی این محرک‌ها را دنبال می‌کند. این پژوهش مبتنی بر پارادایم تفسیری بوده که با روش آمیخته و در چهار گام انجام شده است؛ استراتژی پژوهش در گام اول، تحلیل مضمون و جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای انجام گرفت؛ گام دوم پژوهش نیز با هدف اهمیت‌یابی و بومی‌سازی مؤلفه‌های نتایج گام اول با رویکرد کیفی و با تکنیک دلفی فازی با نظرسنجی 10 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه که به روش گلوله برفی انتخاب شدند انجام شد. در گام سوم پژوهش نیز از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا پس از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی اقدام به شناسایی محرک‌های بهبود سبک زندگی بازاریابان مسلمان ایرانی گردید. در گام چهارم و نهایی این پژوهش نیز با رویکرد کمی و با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری به تعیین سطوح محرک‌های بهبود سبک زندگی بازاریابان مسلمان ایرانی پرداخته شد و مدل نهایی پژوهش متشکل از 59 شاخص سبک زندگی که در 8 دسته‌کلی دسته‌بندی گردید و 19 محرک بهبود سبک زندکی بازاریابان مسلمان ایرانی در 6 سطح ترسیم گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Predictive Model of the Drivers for Improving the Lifestyle of Iranian muslim Marketers

نویسندگان [English]

  • Rashed Baranzehi 1
  • seyed hasan Hataminasab 2
  • Shahnaz Nayebzadeh 3
1 Department of Market and Business, Y. C., Islamic Azad University, Yazd, Iran
2 Associate Professor, Department of Market and Business, Y. C., Islamic Azad University, Yazd, Iran
3 Professor, Department of Market and Business, Y. C., Islamic Azad University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Nowadays, the study of lifestyle has attracted the attention of many researchers across various academic fields. However, a review of the literature reveals that despite the crucial role and position of marketers in the growth and profitability of companies, limited research has been dedicated to this area. In this regard This study pursues four main objectives: identifying the components of the lifestyle of Iranian Muslim marketers, determining the significance of these components, identifying the drivers for improving their lifestyle, and designing a predictive model of these drivers. The research is grounded in an interpretivist paradigm and follows a mixed-methods approach , conducted in four stages. The research strategy in the first stage involved thematic analysis, with data collected through library studies. The second stage aimed at prioritizing and localizing the components identified in the first stage, utilizing a qualitative approach through the fuzzy Delphi technique, based on the opinions of 10 industry and academic experts selected via snowball sampling. In the third stage, drivers of lifestyle improvement among Iranian Muslim marketers were identified using content analysis of library studies and coding at three levels: open, axial, and selective. In the fourth and final stage, a quantitative approach was applied using Interpretive Structural Modeling (ISM) to determine the hierarchical structure of the lifestyle improvement drivers. The final model of the study comprises 59 lifestyle indicators categorized into 8 main groups and 19 lifestyle improvement drivers structured across 6 levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifestyle
  • Lifestyle Model
  • Fuzzy Delphi
  • Iranian Muslim Marketers
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11
تابستان 1404
مرداد 1404
صفحه 33-50
  • تاریخ دریافت: 28 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 09 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 25 خرداد 1404