ارائه مدل علی- راهبردی بازاریابی عملگرایانه در صنعت بانکداری اسلامی متکی بر ابزارهای هوش مصنوعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائه واعتبارسنجی ارائه مدل علی- راهبردی بازاریابی عملگرایانه در صنعت بانکداری اسلامی متکی بر ابزارهای هوش مصنوعی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی می‌باشد. روش پژوهش آمیخته و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان دانشگاهی در حوزه بازرگانی و علوم بانکی و مدیران بانکی می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و نقطه اشباع نظری 11 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری بخش کیفی اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته برگرفته از مبانی نظری می‌باشد. شیوه تجزیه و تحلیل این بخش با استفاده از نظریه داده بنیاد می‌باشد. در بخش کیفی از نرم افزار Maxquda استفاده شد. بخش کمی پژوهش با استفاده از ابزار پرسش نامه محقق ساخته برگرفته از الگوی کیفی پژوهش بعد از تایید روایی-پایایی در جامعه آماری که تعداد نمونه آماری براساس فرمول کوکران 213 نفر برآورد گردید، توزیع شد. نرم افزار مورد استفاده در بخش کمی نرم افزار Amos می باشد.طبق نتایج بخش کیفی عوامل علّی شامل «توسعه اخلاقی در صنعت بانکداری اسلامی مدرن، ارائه خدمت از طریق چت‌بات‌ها و ربات‌ها، رضایت مشتریان از بانکداری اسلامی مدرن و لزوم امنیت اطلاعات در بانکداری اسلامی مدرن» می باشد. عوامل راهبردی شامل «ایجاد بازاریابی رابطه مند با مشتریان به عنوان نقشه راه دیجیتال، تدوین پلتفرم کاربری مالی انلاین برای مشتریان، اتوماسیون مبتنی بر قوانین بانکی و توسعه توانمندیهای نواورانه در حوزه بانکی» می باشد. مسیرها و روابط علی بین سازه‌ها در مدل ساختاری با روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a causal-strategic model of pragmatic marketing in the banking industry based on artificial intelligence tools

نویسندگان [English]

  • Ramin Family
  • Alireza Rousta
  • Mahmoud Ahmadi sharif
Department of Business Management, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research is to present and validate the causal-strategic model of pragmatic marketing in the Islamic banking industry based on artificial intelligence tools.This research is applied and descriptive-analytical in terms of purpose.The research method is mixed and conducted in two parts,qualitative and quantitative.The statistical population of this research is academic experts in the field of commerce and banking sciences and bank managers who were selected using the purposeful sampling method and the theoretical saturation point of 11 people.The tool for collecting the qualitative part of semi-structured interview data is derived from theoretical foundations.The analysis method of this part is using the data theory of the foundation.Maxquda software was used in the qualitative section.The quantitative part of the research was distributed by using the researcher-made questionnaire tool derived from the qualitative model of the research after confirming the validity-reliability in the statistical population where the number of the statistical sample was estimated to be 213 people based on Cochran's formula.The software used in the quantitative part is Amos software.According to the results of the qualitative part,the causal factors include"ethical development in the modern Islamic banking industry,providing service through chatbots and robots,customer satisfaction with modern Islamic banking and the need for information security in Islamic banking.It is"modern".Strategic factors include"creating customer-related marketing as a digital roadmap,developing an online financial user platform for customers,automation based on banking laws,and developing innovative capabilities in the banking sector."Paths and causal relationships between constructs in the structural model were confirmed by confirmatory factor analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • artificial intelligence
  • Islamic banking
  • marketing strategy
  • causal-strategy
  • pragmatic marketing