تبیین شاخص‌های بازاریابی اجتماعی در حسابرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.

2 گروه حسابداری، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران.

3 گروه اقتصاد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران.

چکیده

هدف: افزایش فشارهای رقابتی موجب شده است که موسسات حسابرسی، اهمیت بازاریابی را بیشتر درک کنند. موفقیت یا بقاء هر واحد حسابرسی، ریشه در فهم عمیق اهمیت و استفاده کاربردی از تکنیک‌های بازاریابی دارد. بنابراین هدف این پژوهش تبیین شاخص‌های بازاریابی اجتماعی در حسابرسی می‌باشد.
روش: در این مقاله جامعه آماری، حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی به تعداد 1100 عضو بودند که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی کوکران ساده، تعداد 228 نفر به سوالات پرسشنامه جواب دادند. داده‌‌‌‌های پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری و با بهره‌گیری از روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری: یافته‌های حاصل از مدل معادلات ساختاری بیانگر ارتباط مطلوب در ساختار عاملی مدل ‌می‌باشد، بدین صورت که شرایط علی، بر پدیده محوری (بازاریابی اجتماعی در حسابرسی) تاثیر معناداری دارد. همچنین مقوله محوری، زمینه‌ای و مداخله‌گر بر راهبردها و در نهایت، راهبردها اثر میانجی و معناداری بر روابط بین مقوله محوری بر پیامدها دارد. بطور کلی نتایج حاکی از آن است که مدل از قابلیت پیش بینی بالایی برخوردار بوده و ‌می‌توان از آن به عنوان عوامل مؤثر بر بازاریابی اجتماعی در حسابرسی جهت افزایش و بهبود عملکرد حسابرسان و مزیت رقابتی بهره گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explanation of social marketing indicators in auditing

نویسندگان [English]

  • Azizollah Alasvand 1
  • Allahkaram Salehi 2
  • Mohammad Amin Kuhbor 3
1 Department of Accounting, Khoramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khoramshahr, Iran.
2 استادیار،‌‌ گروه حسابداری، واحد مسجد سلیمان، مسجد سلیمان، ایران.
3 Department of Economics, Khorramshahr University of Marine Sciences and Technologies, Khorramshahr, Iran.
چکیده [English]

Objective: The increase in competitive pressures has caused audit institutions to understand the importance of marketing more. The success or survival of any audit unit is rooted in a deep understanding of the importance and practical use of marketing techniques. Therefore, the purpose of this study is to explain social marketing indicators in auditing.

Methodology: In this article, the statistical population was 1100 members of the auditors of the Certified Public Accountants Association, and 228 people answered the questions of the questionnaire using simple Cochran random sampling. The data was collected through a questionnaire and analyzed using the structural equation method.

Conclusions: The findings indicate the desired relationship in the causal structure of the model so that the causal conditions have a significant effect on the axial phenomenon (social marketing in auditing). Also, the axial, contextual, and intervening categories affect the strategies, and finally, the strategies have a mediating and significant effect on the relationships between the axial category and the consequences. In general, the results indicate that the model has high predictability and can be used as effective factors on social marketing in auditing to increase and improve auditors' performance and competitive advantage

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social marketing
  • auditing
  • Structural Equation