ارائه مدل بازاریابی خیرخواهانه با رویکرد اخلاق و مسئولیت‌پذیری به روش تحلیل مضمون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.

2 استاد،گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

3 استادیار،گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

چکیده

هدف: در دنیای امروز که رقابت در بازارها به شدت افزایش یافته است، کسب‌وکارها به دنبال راه‌های جدیدی برای تمایز خود و جذب مشتریان وفادار هستند. یکی از این راه‌ها، اتخاذ رویکردی خیرخواهانه و مسئولانه در فعالیت‌های تجاری است. بازاریابی خیرخواهانه، فراتر از فروش محصولات و خدمات، به دنبال ایجاد ارزش‌های اجتماعی و محیطی است و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به شهروندان مسئول و سازنده تبدیل شوند. ازاین‌رو هدف ارائه مدل بازاریابی خیرخواهانه با رویکرد اخلاق و مسئولیت‌پذیری در صنعت خودرو است.
روش: پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزو پژوهش‌های کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. خبرگان شامل اساتید هیئت‌علمی و همچنین مدیران خودروسازان بودند و همچنین مصاحبه شوندگان شامل، 15 نفر که به روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی، یافته‌ها به تایید مصاحبه‌ ‌شوندگان رسید. به منظور تحلیل داده‌ها نیز از روش براون و کلارک با نرم افزار مکس کیودآ انجام گردید.
یافته‌ها: حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 46 مضمون اولیه، 12 مضمون پایه، 4مضمون سازمان دهنده و 1 مضمون فراگیر شناسایی شدند. که شامل همکاری ها و مشارکت های خیرخواهانه، مسئولیت اجتماعی شرکت، استراتژی بازاریابی، عوامل فرهنگی- اخلاقی است.
نتایج: این عوامل میتوانند به توسعه پایدار و ارتقای تصویر عمومی شرکت کمک کند.همچنین این مدل بازاریابی می‌تواند به افزایش وفاداری مشتریان و بهبود جایگاه اجتماعی شرکت‌ها منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a benevolent marketing model with an ethical and responsible approach by thematic analysis method

نویسندگان [English]

  • Bahar Barkhasi 1
  • Mohammad Mehdi Parhizgar 2
  • Mohammad Nasrallah Niya 3
1 , Department of Business Management, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran.
2 Professor, Department of Business Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Business Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: In today's world where the competition in the markets has greatly increased, businesses are looking for new ways to differentiate themselves and attract loyal customers. One of these ways is to adopt a benevolent and responsible approach in business activities. Charitable marketing, beyond selling products and services, seeks to create social and environmental values ​​and helps businesses become responsible and productive citizens. Therefore, the goal is to provide a benevolent marketing model with an ethics and responsibility approach in the automotive industry.

Method: The present research was conducted with a qualitative approach and in terms of purpose, it is among applied researches and using thematic analysis method. The experts included academic professors as well as managers of automobile manufacturers, as well as the interviewees included 15 people who were selected by purposive sampling until reaching the theoretical saturation level. Data were collected using semi-structured interviews. To ensure validity and reliability, the findings were approved by the interviewees. In order to analyze the data, the method of Brown and Clark was carried out with the Max Quda software.

Findings: As a result of interview analysis, 46 primary themes, 12 basic themes, 4 organizing themes and 1 overarching theme were identified. which includes collaborations and charitable partnerships, corporate social responsibility, marketing strategy, cultural-ethical factors.

Results: These factors can contribute to the sustainable development and improvement of the public image of the company. Also, this marketing model can lead to increasing customer loyalty and improving the social status of companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Charitable marketing
  • social responsibility
  • ethics
  • automotive industry
  • theme analysis