شناسایی تجربه دیجیتال مشتری و تاثیر آن بر رضایت خرید و بازگشت مجدد در سبک زندگی اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد دولت آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 دانشجو دکترا، گروه مدیریت، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران .

3 استادیار، گروه مدیریت ، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

چکیده

هدف/ سؤال اصلی:
کسب‌و‌کارها دریافته‌اند موفقیت آن‌ها تا حد زیادی بستگی به ارائه تجربه‌های خرید مثبت به مشتریان دارد. بنابراین تجربه دیجیتال مشتری تبدیل به یک موضوع مهم در تحقیقات بازاریابی شده‌ است. در این پژوهش تجربه دیجیتال مطلوب مشتریان هنگام خرید اینترنتی در فضای پر رقابت و تأثیر تجربه دیجیتال مشتری بر رضایت خرید و خرید مجدد به‌عنوان دغدغه اصلی پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
روش پژوهش:
این پژوهش با رویکرد کیفی- کمی و با روش اکتشافی انجام گرفته است. در بخش کیفی پژوهش با کاربرد روش پدیدارشناسی، شاخص‌ها و مؤلفه‌های شناسایی شده است. سپس در بخش کمی جهت اعتبارسنجی و بررسی فرضیه‌ها از تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار ایموس استفاده شده است
یافته‌ها:
خرید آنلاین از سه مؤلفه اصلی شامل تجربه دیجیتال مشتری، رضایت از خرید اینترنتی و بازگشت مجدد دسته‌بندی شدند. تجربه دیجیتال مشتری شامل 7 مقوله اصلی و 19 مقوله فرعی و رضایت از خرید اینترنتی شامل 2 مولفه و بازگشت مجدد شامل 2 مولفه شناسایی شده است. طبق نتایج اگر مؤلفه‌های تجربه دیجیتال مشتری به‌صورت بهینه انجام پذیرد، منجر به‌ رضایت از خرید اینترنتی و بازگشت مجدد در مشتریان می‌شود.
بحث و نتیجه‌گیری:
نتایج پژوهش حاکی از تأثیر عوامل ذکر شده بر رضایت مشتریان و خرید اینترنتی و بازگشت مجدد هنگام خرید اینترنتی است که با توجه به شرایط پررقابت کسب و کارها، مدیران و صاحبان کسب ‌و کار‌ها برای ایجاد رضایت و بازگشت مجدد مشتریان باید به این عوامل توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the digital customer experience and its impact on customer satisfaction and intention to return in Islamic lifestyle

نویسندگان [English]

  • Seid Mohammad Reza Mirahmadi 1
  • fatemeh eslahi 2
  • Mojtaba Aghajani 3
1 Management Department, Dolatabad Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Ph.D. Candidate, Department of Management, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 Assistant Prof, Department of Management, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Abstract:
Purpose: Businesses have found that their success are highly dependent on providing customers with positive customer experiences. Accordingly, digital customer experience has become an important topic in marketing research. In this research, the desired digital customer experience when shopping online in a highly competitive environment and the effect of digital customer experience on purchasing satisfaction and intention to repurchase have been investigated as the main concern of the research
Methodology: This research was performed using a qualitative-quantitative approach and running an exploratory method. In the qualitative section, using the phenomenology method, indicators and components have been identified. Then, in the quantitative part, confirmatory factor analysis and structural equations were used to validate and test the hypotheses using AMOS software.
Findings: Internet purchasing was categorized into three main components, including digital customer experience, satisfaction with internet purchasing, and intention to return. Digital customer experience includes 7 main categories and 19 subcategories, and internet purchasing satisfaction includes 2 components while intention to return includes 2 components. According to the results, if the components of digital customer experience are done optimally, it leads to satisfaction with internet purchasing and customers’ intention to return.
Conclusion: The results of the research indicate the effect of the mentioned factors on customer satisfaction and internet purchasing and intention to return. Due to the highly competitive conditions of businesses, managers and business owners should pay special attention to these factors in order to create satisfaction as well as customers’ intention to return.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital customer experience
  • internet purchasing
  • Islamic life style
  • phenomenology
دوره 2، شماره 4
پاییز ۱۴۰۳
مهر 1403
صفحه 107-120
  • تاریخ دریافت: 26 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 10 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 12 خرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 01 مهر 1403