اولویت‌سنجی استراتژی‌های قیمت‌گذاری محصولات جدید در یک بازار اسلامی با استفاده از رویکرد MCDM هیبریدی(مطالعه موردی: شرکت مواد سلولزی و دستمال کاغذی شکوه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران

چکیده

هدف/ سئوال اصلی: قیمت‌گذاری کالا و خدمات یکی از مباحث مهم اقتصاد اسلامی است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان جامعه اسلامی بوده است. عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها، مصداق بارز تجاوز به حقوق اجتماعی است که پیامدهای زیان‌بار را به همراه دارد. از این رو در برخی از موارد اقدام به قیمت‌گذاری می-بایست مورد توجه قرار گیرد.

استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای هر مرحله از چرخه عمر محصول متفاوت است. اگرچه هر مرحله از عمر محصول دارای ویژگی ها و چالش های خاص خود است، اما سخت ترین و چالش برانگیزترین مرحله تعیین قیمت برای محصولات جدید است. از اینرو هدف پژوهش حاضر این است با استفاده از تصمیم‌گیری چند شاخه، به اولویت‌سنجی استراتژی‌های قیمت‌گذاری محصولات جدید و ارائه راهکارهای مناسب برای آن می‌پردازد.

روش پژوهش: با توجه به تعدد معیارهای ارزیابی کمی و ماهیت فازی بودن معیارهای کیفی، لذا در این پژوهش، به منظور ارزیابی و انتخاب راهکارهای مناسب از یک رویکرد MCDM هیبریدی مبتنی بر فرایند تحلیل شبکه فازی، دیمتل و کوپرس فازی استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش را 15 نفر از خبرگان و متخصصان شرکت مواد سلولزی و دستمال کاغذی شکوه تشکیل داده‌اند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، معیارهای اصلی در این تحقیق نوآوری، بازاریابی، سازمان، مشتری، محصول و تکنولوژی می‌باشند که هر یک به نوبه خود شامل زیرمعیارهایی می‌باشند.

یافته‌ها، بحث و نتیجه‌گیری نتایج این تحقیق نشان‌دهنده آن است که ارائه رایگان محصولاتی که هزینه تولید صفر دارند، در اولویت اول، قیمت‌گذاری بسته‌ای چند محصول با ترکیب آن‌ها در یک بسته در اولویت دوم بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Prioritizing Pricing Strategies For New Products In A Islamic Market Using Hybrid MCDM Approach (Case Study: Cellulose Materials And Paperback)

نویسنده [English]

  • سید فخرالدین فخرحسینی
Associate Professor, Department of Accounting, Management and Accounting faculty, Islamic Azad University Tonekabon Branch, Tonekabon, Iran
چکیده [English]

Purpose: Pricing of goods and services is one of the important topics of Islamic economics, which has long been the focus of the thinkers of the Islamic Society. The lack of government oversight of prices is a clear violation of social rights that has detrimental consequences. Therefore, in some cases, pricing should be considered. Pricing strategies differ for each stage of the product life cycle. Although each stage of product life has its own peculiarities and challenges, the most difficult and challenging stage is setting prices for new products .

Methodology: This paper is prioritized new product pricing strategies and offered appropriate solutions using multidisciplinary decision-making. In this research, to evaluate and select appropriate solutions is used a hybrid MCDM approach based on FANP-DEMATEL-FCOPRAS approaches due to a multiplicity of quantitative evaluation criteria and fuzzy nature of qualitative criteria. The statistical sample consists of 15experts and specialists of Shokouh Cellulose Materials and Paperback firm.

Findings, Conclusion: According to studies, the main criteria in this research are innovation, marketing, organization, customer, product, and technology, each of which in turn includes sub-criteria. The results show that the free product as if zero price in priority, combining multiple products into a single package and selling them for one price in the second priority have been.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pricing Strategies
  • Marketing
  • Hybrid MCDM Approach