تحلیل استراتژیک برند دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بر مبنای مدل SWOT با رویکرد غربالگری فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران

2 استادیار، ;گروه مدیریت کسب و کار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تحلیل استراتژیک برند دانشگاه آزاد اسلامی براساس مدل SWOT است. از حیث هدف روش تحقیق حاضر توسعه ای و از حیث شیوه ی اجرا غیر آزمایشی/ توصیفی و نیز از نقطه نظر نتیجه یک پژوهش کیفی/ کمی (آمیخته) است که به صورت مقطعی و با استفاده از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه برای جمع آوری داده در دو گام انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، در گام اول که به تحلیل محتوای کیفی مستندات دانشگاه و مصاحبه با خبرگان پرداخته دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بوده و با استفاده از نمونه گیری قضاوتی تعداد ۷ نفر بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند؛ در گام دوم که به غربال سازی فازی شاخص ها و مولفه ها اقدام شده جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بوده و با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 21 نفر در پژوهش مشارکت داشتند؛ نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها مهمترین نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت ها و تهدیدات پیش روی این واحد دانشگاهی را مشخص کرده و به منظور ارتقای برند این دانشگاه در ذهن مخاطب هدف، استراتژی های چهارگانه ای ارائه داده تا بدین وسیله مسیر کسب مزیت رقابتی پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تسهیل گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategic analysis of Islamic Azad University brand(Yazd branch) based on SWOT model with a fuzzy screening approach

نویسندگان [English]

  • zahra bolookyazdi 1
  • mohammadreza dehghani ashkezari 2
1 Department of Business Management, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran
2 Department of MBA, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to analyze the strategic brand of Islamic Azad University based on the SWOT model. In terms of the purpose of the current research method, it is developmental, and in terms of the non-experimental/descriptive implementation method, and also from the point of view of the result, it is a qualitative/quantitative (mixed) research that is cross-sectional and using interview and questionnaire tools to collect data in Two steps have been taken.

The statistical population of this research, in the first step, which analyzed the qualitative content of university documents and interviewed experts, was the students of Islamic Azad University, Yazd branch, and using judgmental sampling, 7 people were selected based on the rule of theoretical saturation;

In the second step, when the fuzzy screening of indicators and components was done, the statistical population was all the academic staff members of the Islamic Azad University, Yazd branch, and 21 people participated in the research with the purposeful sampling method;

The results of the data analysis identified the most important strengths and weaknesses as well as the opportunities and threats facing this academic unit, and in order to promote the brand of this university in the mind of the target audience, four strategies were presented in order to gain a sustainable competitive advantage in The Islamic Azad University of Yazd branch should be facilitated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic analysis
  • SWOT model
  • Islamic Azad University
  • Yazd Branch
  • Brand