تبلیغات اخلاقی: ترسیم نقشه علمی پژوهش‌های بین‌المللی در پایگاه استنادی SCOPUS

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشجو دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

چکیده

سابقه و هدف: تبلیغات اخلاقی مفهومی است که در حوزه تبلیغات و بازاریابی، به روش‌ها و رفتارهایی اشاره دارد که با ارزش‌ها و اصول اخلاقی سازگاری دارند. در چند دهه اخیر، توجه به اهمیت تبلیغات اخلاقی در صنعت تبلیغات و بازاریابی افزایش یافته است. هدف بررسی روند و تعیین علایق پژوهشی در حوزه تبلیغات اخلاقی و تحلیل شاخص‌های علم‌سنجی در این حوزه بر اساس مقالات علمی پایگاه scopus است.

مواد و روش‌ها: این تحقیق دارای رویکرد کاربردی و با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی انجام شد که از طریق تحلیل شبکه هم تألیفی کشورها و هم رخدادی واژگان با استفاده از شاخص‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمامی مقالات نمایه شده در پایگاه scopus طی سال‌های 1883 تا سپتامبر 2023 در ارتباط با اصطلاح تبلیغات اخلاقی است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار VOSviewer استفاده شده است.

یافته‌ها: از سال 1883 تولیدات علمی در حوزه تبلیغات اخلاقی با یک مقاله آغاز شده است. بیشترین تولیدات در سال 2021 با 7 مقاله بوده است. در شبکه هم تألیفی کشورها، ایالات متحده آمریکا با بیشترین تولیدات (29 مقاله) تأثیرگذارترین کشور شناسایی شد و مطابق با نقشه هم رخدادی واژگان در حوزه مطالعات تبلیغات اخلاقی، بیشترین تمرکز متون مورد مطالعه بر کلیدواژه advertising با تعداد رخداد 23 است.

نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت تبلیغات اخلاقی در دنیای تجارت امروزی، پژوهشگران این حوزه باید تمامی حیطه‌ها را در تحقیقات خود مورد مطالعه قرار داده تا از این طریق بتوانند اخلاقیات را در کسب و کارها ارتقا داده و حفظ نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Ethical advertising: Drawing a scientific map of international research in the SCOPUS citation database

نویسنده [English]

  • mehrdad behzadnia
PhD student, Department of Business Management, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Background: Ethical advertising is a concept that refers to methods that are compatible with moral values in the field of advertising and marketing. In recent decades, attention to the importance of ethical advertising has increased in the advertising and marketing industry. The aim is to investigate the trend research interests in the field of ethical advertising and analyze scientific metrics in this field based on the scientific articles of the Scopus database.

methods: This research has apractical approach and was carried out using scientific indicators, which was done through the analysis of the authorship network of countries and the occurrence of words using social network analysis indicators. statistical population includes all the articles indexed in the Scopus database during the years 1883 to 2023 related to the term ethical advertising. VOSviewer software was used for analysis.

Findings: Since 1883, scientific productions in the field of ethical advertising have started with an article. The most productions were in 2021 with 7 articles. In the co-authorship network of countries, the United States of America was identified as the most influential country with the most productions (29 ) and according to the word co-occurrence map in the field of ethical advertising studies, the most focus of the studied texts is on the keyword advertising with the number of occurrences of 23.

Conclusion: Considering the importance of ethical advertising in today's business world, researchers in this field should study all areas in their research so that they can promote and maintain ethics in businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scientific map
  • scientometrics
  • co-authorship network
  • lexical co-occurrence
  • moral advertising
دوره 2، شماره 4
پاییز ۱۴۰۳
مهر 1403
صفحه 121-131
  • تاریخ دریافت: 23 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 22 خرداد 1403