شناسایی ابعاد ارتباطات یکپارچه بازاریابی جهت ترغیب مصرف کننده به محصولات ایرانی از طریق تحلیل روایت‌های فضای آفلاین و آنلاین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد ارتباطات یکپارچه بازاریابی جهت ترغیب مصرف کننده به محصولات ایرانی از طریق تحلیل روایت های فضای آفلاین و آنلاین صورت گرفته است. رویکرد این پژوهش، کیفی است.

روش پژوهش: جامعه آماری آن متشکل از روایت های فضای آفلاین یعنی مصاحبه با اعضای هیات علمی و مدیران شرکت‌های تبلیغاتی کشور و روایت های فضای آنلاین هستند. در بخش روایت های فضای آفلاین، بر طبق اشباع نظری با 17 نفر از افراد، مصاحبه عمیق صورت گرفت. همچنین در بخش روایت های فضای آنلاین، از تعداد 46 روایت، 31 روایت جهت تحلیل انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل پژوهش حاضر، تحلیل روایت و با کمک تحلیل مضمون بود که به روش کدگذاری سه مرحله‌ای باز، محوری و انتخابی، به صورت دستی کدگذاری شدند و در شبکه مضامین، نشان داده شدند.

یافته ها: نتایج نشان از 12 مضمون سازمان‏دهنده و 129 مضمون پایه بودند. ابعاد شناسایی شده شامل بازاریابی درونگرا، بازاریابی رویداد، بازاریابی موبایلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم، فروش شخصی، بازاریابی تعاملی، تبلیغات آنلاین و بازاریابی ارجاعی است که تحت مضامین فراگیر یعنی ارتباطات یکپارچه بازاریابی و ترغیب مصرف کننده قرار گرفتند و در شبکۀ مضامین نشان داده شدند.

بحث و نتیجه گیری: در صورتی که مدیران بازاریابی، قصد ترغیب مصرف کننده ایرانی به محصولات داخلی را دارند، می توانند از هر یک از ابزارهای آفلاین و آنلاین ارتباطات یکپارچه بازاریابی، به صورت مستقل یا ترکیبی مبتنی بر کاربردی ارائه می کنند، استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Dimensions of Integrated Marketing Communications to Encourage Consumers to buy Iranian Products through the Analysis of Offline and Online Narratives

نویسندگان [English]

  • Elahe Tahmoursi 1
  • Esmaeil Hassanpour 2
  • Vahid Makizadeh 3
1 PhD student, Department of Business Administration, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.
2 Assistant Professor, Business Management Department, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present research was conducted with the aim of identifying the dimensions of integrated marketing communications to encourage consumers to buy Iranian products through the analysis of offline and online narratives. The approach of this research is qualitative.

Research Method: its statistical population consists of narratives of the offline space, i.e. interviews with academic staff members and managers of the country's advertising companies, and narratives of the online space. According to theoretical saturation, in-depth interviews were conducted with 17 people in the section of offline space narratives. Also, in the section of online narratives, out of 46 narratives, 31 narratives were selected for analysis. The analysis method of the current research was narrative analysis with the help of theme analysis, which were manually coded using the three-stage open, central and selective coding method and were shown in the themes network.

Findings: The results showed 12 organizing themes and 129 basic themes. The identified dimensions include inbound marketing, event marketing, mobile marketing, social network marketing, sales promotion, direct marketing, personal selling, interactive marketing, online advertising and referral marketing, which were included under the overarching themes of integrated marketing communications and consumer persuasion. and were shown in the theme network.

Discussion and Conclusion: If marketing managers intend to encourage Iranian consumers to buy domestic products, they can use any of the offline and online tools of integrated marketing communication, independently or in combination based on application.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Integrated marketing communication
  • consumer persuasion
  • offline and online space
دوره 2، شماره 3
تابستان ۱۴۰۳
خرداد 1403
صفحه 44-56
  • تاریخ دریافت: 08 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 07 خرداد 1403