مدلسازی فاکتورها و عوامل زمینه ای تاثیرگذار در فرآیند بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) با تاکید بر مبانی اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران

چکیده

هدف/ سئوال اصلی: با همه گیری استفاده از رسانه های اجتماعی و دسترسی و حضور تمامی اقشار جامعه در پلتفرم های مجازی حرکت از بازارهای سنتی به سمت بازارهای مجازی و اینترنتی در حال وقوع می‌باشد. بازاریابی در هر کشوری منبعث از نظام اقتصادی آن کشور می‌باشد، فلذا با توجه به اسلامی بودن مبانی اقتصادی کشور ایران، رعایت هنجارهای اسلامی باید هر چه بیشتر مدنظر قرار گیرد. مواجهه موفق کسب و کارها با شبکه های اجتماعی و ربودن گوی سبقت از رقبا با در نظر گرفتن مبانی اسلامی، نیازمند شناسایی عوامل موثر بر بازاریابی این حوزه است.
روش پژوهش: در اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ بنیادی ﮐﻮﺷﺶ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ روﺷﯽ آﻣﯿﺨﺘﻪ ﻋﻮاﻣﻞ زﯾﺮﺑﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ شبکه‌های اجتماعی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﮔﺮدد. در بخش کیفی این پژوهش از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا استفاده گردیده است که مقوله‌ها با تجزیه و تحلیل نظرات نخبگان و همینطور بررسی کتب و مقالات معتبر در زمینه بازاریابی دیجیتال با کمک نرم افزار Maxqda استخراج شده است، بعد از ارائه مدلی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی با الگوهای اسلامی، در ﻓﺎز ﮐﻤﯽ جهت اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﯽ ﻋﻮاﻣﻞ یافته شده، از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺗﺎﯾﯿﺪی با نرم افزار Lisrel بهره گرفته شده‌است. در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ از ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و در ﺑﺨﺶ ﮐﻤﯽ از ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی خوشه‌ای با حجم نمونه 400نفری از مشتریان شبکه های اجتماعی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه‌اﺳﺖ.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان دهنده وجود رابطه عاملی بین برنامه ریزی بازاریابی، بازاریابی محتوا، امنیت، خدمات و پشتیبانی، مشارکت و ارتباط با مشتریان و جذابیت و اختصار با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling factors and background factors influencing the process of social media marketing (SMM) with an emphasis on Islamic principles

نویسندگان [English]

  • javid ahmadi 1
  • Mehdi Zakipour 2
  • niloofar nikkhah 1
1 Department of Business Management; Qazvin branch; Islamic Azad University, Qazvin; Iran
2 Department of Business Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]

Purpose: With the widespread use of social media and the access and presence of all sections of society in virtual platforms, the movement from traditional markets to virtual and internet markets is taking place. Marketing in any country originates from the economic system of that country, therefore, due to the Islamic nature of the economic foundations of Iran, compliance with Islamic norms should be considered as much as possible. The successful encounter of businesses with social networks and taking advantage of competitors, taking into account Islamic principles, requires the identification of effective factors on the marketing of this field.
Methodology: In this fundamental study, an attempt has been made to identify and classify social network marketing infrastructure factors with a mixed method. In the qualitative part, the content analysis method has been used, and the categories have been extracted by analyzing the opinions of the elites, as well as by reviewing the authentic books and articles in the field of digital marketing with the help of Maxqda software, after presenting a model, in the quantitative phase, confirmatory factor analysis with Lisrel software has been used to validate the factors found. Targeted sampling was used in the qualitative section and cluster sampling was used in the quantitative section with a sample size of 400 customers of social networks.
Conclusion: The results show the existence of a causal relationship between marketing planning, content marketing, security, service and support, partnership and communication with customers, and attractiveness and brevity with social network marketing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic marketing
  • content analysis (theme)
  • social networks (SMM)
  • confirmatory factor analysis
دوره 2، شماره 3
تابستان ۱۴۰۳
خرداد 1403
صفحه 1-17
  • تاریخ دریافت: 08 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 07 خرداد 1403