تقلید و انگیزه: بررسی رفتار خرید مصرف کننده ایرانی - اسلامی در تجارت اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان،ایران

چکیده

با درک رفتار مصرف کننده، کسب و کارها می‌توانند استراتژی‌های مناسبی را برای بازاریابی و فروش محصولات خود طراحی کنند، به بازاریابان امکان می‌دهد تا نیازها و خواسته‌های مختلف گروه‌های مختلف مشتریان را شناسایی کنند و استراتژی‌های مناسبی را برای هر گروه طراحی کنند. همچنین، درک بهتری از انگیزه‌های مشتریان برای خرید به کسب و کارها کمک می‌کند تا مزایایی که از طریق آنها کسب می‌کنند را بیشتر ارزیابی کنند.

روش تحقیق این مطالعه تحلیلی – توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مصرف کنندگان البسه ورزشی با تمایلات ایرانی – اسلامی در استان زنجان تشکیل می دهد، نمونه آماری برابر 540 نفر تعیین و روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع سهمیه ای و گلوله برفی می باشد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است، روایی به روش محتوایی، همگرایی و واگرایی و پایایی به روش محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شدند.

نتایج حاصل از تحلیل به روش معادلات ساختاری طرح ریزی و با استفاده از نرم افزار Smart PLS نشان داد که: 1) بین انگیزه های درونی و انگیزه های بیرونی با رفتار اشتراک دانش رابطه معنی داری وجود دارد، 2) بین رفتار اشتراک دانش و رفتار خرید و بین تقلید و قصد خرید در تجارت اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد، 3) عدم اطمینان محصول، عدم اطمینان تناسب محصول و عدم اطمینان فروشنده رابطه بین تقلید و قصد خرید را تعدیل می کند و 4) بین قصد خرید و رفتار خرید در تجارت اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Imitation and Motivation: Investigating Buying Behavior of Iranian-Islamic consumers in Social Commerce

نویسندگان [English]

  • firoozeh hajialiakbari
  • الهه khoeeni
Department of Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
چکیده [English]

The importance of consumer behavior in social commerce is not hidden from anyone. By understanding consumer behavior, businesses can design appropriate strategies for marketing and selling their products. It allows marketers to identify the different needs and wants of different customer groups and design appropriate strategies for each group. Also, a better understanding of the motivations of customers to buy helps businesses to further evaluate the benefits they get from them.

The research method of this study is analytical-descriptive of correlation type. The statistical population of this research consists of all consumers of sportswear with Iranian-Islamic tendencies in Zanjan province. The statistical sample is equal to 540 people and the non-probability sampling method is quota and snowball type. The data collection tool is a questionnaire, content validity, convergence and divergence, and reliability were confirmed by calculating Cronbach's alpha and composite reliability.

The results of the analysis using the method of structural equations of projection and using Smart PLS software showed: 1) There is a significant relationship between internal motives (hedonic motive and altruistic motive) and external motives (perceived pressure and external rewards) with knowledge sharing behavior of Iranian-Islamic consumers. 2) There is a significant relationship between knowledge sharing behavior and purchasing behavior of Iranian-Islamic consumers and between imitation and purchase intention in social commerce. 3) product uncertainty, product fit uncertainty and seller uncertainty moderate the relationship between imitation and purchase intention and 4) There is a significant relationship between purchase intention and purchase behavior of Iranian-Islamic consumers in social commerce.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imitation
  • Motivation
  • Purchase Behavior
  • Social Business
  • Zanjan
دوره 2، شماره 3
تابستان ۱۴۰۳
خرداد 1403
صفحه 78-97
  • تاریخ دریافت: 15 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 07 خرداد 1403