بررسی تأثیر اخلاق بازاریابی اسلامی و بازاریابی همگرایی بر عملکرد بانک با نقش میانجی فرهنگ خدمتگزاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی ،واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ،ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت ،واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ،ایران

3 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی ،واحد دهاقان ،دانشگاه ازاد اسلامی ،دهاقان ، ایران.

چکیده

این پژوهش که با هدف «بررسی تأثیر اخلاق بازاریابی اسلامی و بازاریابی همگرایی بر عملکرد بانک با در نظر گرفتن نقش میانجی فرهنگ خدمتگزاری و نقش تعدیلگر سواد دیجیتالی سازمانی در بانک سپه شهر اصفهان » انجام گرفته است. از نظر روش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری  کلیه کارکنان شعب بانک سپه اصفهان است . ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه سوندی و همکاران(2022) برای متغیرهای اخلاق بازاریابی اسلامی، بازاریابی همگرایی، عملکرد بانک، و سواد دیجیتال سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ خدمتگزار است. اندازه گیری روایی پرسشنامه­ها از روش صوری و محتوایی و روایی سازه و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر 0.973 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای Spss26 و Smart Pls4 انجام شد. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اخلاق بازاریابی اسلامی و بازاریابی همگرایی بر عملکرد بانک و فرهنگ خدمتگزار تاثیر دارد؛ همچنین سواد دیجیتال سازمانی رابطه بین بازاریابی همگرایی و اخلاق بازاریابی اسلامی و عملکرد بانک را تعدیل کرد. ولی فرهنگ خدمتگزار در رابطه بین اخلاق بازاریابی اسلامی و بازاربابی همگرایی با عملکرد بانک میانجی نیست. بنابراین می‌توان گفت که اخلاق بازاریابی اسلامی و بازاریابی همگرایی با نقش تعدیلگر سواد دیجیتالی سازمانی می‌توانند بهبود عملکرد بانک را تضمین کنند و به رشد و توسعه آن کمک کنند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of Islamic Marketing Ethics and Convergence Marketing on Bank performance with the Mediating Role of Service Culture

نویسندگان [English]

  • Hosein Salari Mehr 1
  • Seyed Mohammad Reza Davoodi 2
  • Mohammadreza Dalvi 3
1 Department of Business Management, Dahaghan Branch, Islamic Azad University, Dahaghan, Iran
2 Associate professor, Department of Management, Dahaghan Branch, Islamic Azad University, Dahaghan,, Iran
3 Associate professor, Department of Management, Dahaghan Branch, Islamic Azad University, Dahaghan, Iran
چکیده [English]

This research was conducted to " investigate the effect of Islamic marketing ethics and convergence marketing on bank performance, taking into account the mediating role of service culture and the moderating role of organizational digital literacy in Sepeh Shahr Bank of Isfahan". In terms of the method, it is a descriptive survey of the correlation type with an applied nature and is cross-sectional in terms of time. The statistical population is all the employees of Sepe Bank Isfahan branches. The measuring tool of the research is Sundi et al.'s (2022) questionnaire for the variables of Islamic marketing ethics, convergence marketing, bank performance, and organizational digital literacy, and the researcher-made questionnaire of the servant culture. The validity of the questionnaires was measured by form and content methods and construct validity and Cronbach's alpha was calculated to determine its reliability. Its value was estimated to be 0.973. Data analysis was done using Spss26 and Smart Pls4 software. The Kolmogorov Smirnov test was used to check the normality of the data and the structural equation method was used to test the hypotheses. The results of the research showed that the ethics of Islamic marketing and convergence marketing affect the bank's performance and service culture; Also, organizational digital literacy moderated the relationship between convergence marketing and Islamic marketing ethics and bank performance, But servant culture is not a mediator in the relationship between Islamic marketing ethics and Bazarbabi convergence with bank performance. Therefore, it can be said that Islamic marketing ethics and convergence marketing with the moderating role of organizational digital literacy can guarantee the improvement of the bank's performance and help its growth and development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bank performance
  • Islamic marketing ethics
  • convergence marketing
  • organizational digital literacy
دوره 2، شماره 2
بهار ۱۴۰۳
فروردین 1403
صفحه 80-97
  • تاریخ دریافت: 18 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 اسفند 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 01 فروردین 1403