ارائه مدل مدیریت دانش مشتریان با رویکرد بازاریابی دیجیتال با رویکرد اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

هدف: بسیاری از محققان، ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ دﯾﺠﯿﺘﺎل را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺒﻠﯿﻎ و ﺗﺮوﯾﺞ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎت و ﺑﺮﻧﺪﻫﺎ در ﻣﯿﺎن ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻃﺮﯾﻖ اﺳﺘﻔﺎده از ﻫﻤﻪ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی دﯾﺠﯿﺘﺎل و ﻧﻘﺎط ﺗﻤﺎس ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. داﻧﺶ ﻣﺸﺘﺮی دارایی مهمی ﺗﻠﻘﻲ می ﺷﻮد و ﺟﻤﻊ آوری، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﺑـﻪ اﺷـﺘﺮاک ﮔـﺬاری داﻧـﺶ ﻣﺸـﺘﺮی، ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ رﻗـﺎﺑﺘﻲ ارزﺷﻤﻨﺪی ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر می رود.

روش: با استفاده از ابزار فراترکیب به ارزیابی و تحلیل نظام‌مند 187 مورد از یافته‌های پژوهش‌های پیشین پرداخته‌ شده است و بعد از انجام مراحل پایش به 50 مقاله مربوط کاسته شد. در انتها نیز به روش پرسشنامه نظر 12 نفر از خبرگان و اساتید جمع آوری گردید و با استفاده از روش آنتروپی شانون بر اساس رویکرد تحلیل محتوا به تعیین ضریب اثر عوامل شناسایی‌شده، پرداخته شد.

یافته ها: طبق این پژوهش تعداد 4 بعد اصلی مدیریت دانش مشتری با رویکرد بازاریابی دیجیتال با رویکرد اسلامی شامل خلق و کسب دانش مشتری ، انباشت و نگهداشت و طبقه بندی دانش مشتری ، به اشتراک گذاری دانش مشتری و کاربرد دانش بازاریابی برای مشتری شناسایی گردید.

نتایج: اگر بخواهیم فرآیند مدیریت دانش مشتری به شیوه مناسب پیاده سازی شود ، استخراج طبقه ها باید به عوامل و معیارهای زیادی توجه کنیم. همچنین باید مدنظر داشته باشیم که برخی از این عوامل به طور مستقیم ،با عوامل دیگر در ارتباط هستند، بنابراین لزوم توجه به نوع ارتباط و نوع تأثیری که بر هم دارند، بسیار حائزاهمیت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing a customer knowledge management model with a digital marketing approach with an Islamic approach

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Jafari Dehkordi 1
  • Mahmoud Ahmadi Sharif 2
  • Mehran Keshtkar 3
1 PhD student, Department of Business Administration, Quds City Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Business Management Department, Quds City Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Management, Higher National Defense University.
چکیده [English]

Purpose: Many researchers define digital marketing as advertising and promoting products and brands among consumers by using all digital media and contact points. Customer knowledge is considered an important asset and collecting, managing and sharing customer knowledge is a valuable competitive activity for organizations.

Method: Using meta-combination tool, 187 cases of previous research findings were systematically evaluated and analyzed, and after the monitoring process, it was reduced to 50 related articles. At the end, the opinions of 12 experts and professors were collected using the questionnaire method, and using the Shannon entropy method, based on the content analysis approach, the effect coefficient of the identified factors was determined.

Findings: According to this research, 4 main dimensions of customer knowledge management with digital marketing approach with Islamic approach were identified including creation and acquisition of customer knowledge, accumulation and maintenance and classification of customer knowledge, sharing of customer knowledge and application of marketing knowledge for customers.

Results: If we want to implement the customer knowledge management process in a proper way, we must pay attention to many factors and criteria in extracting the classes. We should also keep in mind that some of these factors are directly related to other factors, so it is very important to pay attention to the type of relationship and the type of influence they have on each other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer knowledge management
  • digital marketing
  • knowledge creation
  • knowledge maintenance
  • knowledge sharing and customer knowledge application
دوره 2، شماره 1
زمستان 1402
اسفند 1402
صفحه 102-118
  • تاریخ دریافت: 15 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 30 بهمن 1402