بررسی تأثیر سواد مالی بر رفتار مالی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه با نقش میانجی ضریب عاطفی و ارزش‌های اخلاقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

2 دانشیار گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

3 استادیار گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد مالی بر رفتار مالی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه با در نظر گرفتن نقش میانجی ضریب عاطفی و اخلاق در دوره زمانی مهرماه 1402 تا آذرماه 1402 به اجرا درآمده است.
روش: برای گردآوری اطلاعات درزمینه‌ی مبانی نظری و ادبیات موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب‌ها استفاده شد. جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل نیز به روش میدانی صورت می‌گیرد و روش تحلیل داده‌ها، از نوع استنباطی است. جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش، سیستم مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و استفاده از نرم‌افزار Smart PLS برآورد شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان می‌دهد که سواد مالی بر رفتار مالی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه اثرگذار است. سواد مالی از طریق ضریب عاطفی بر رفتار مالی دانش‌آموزان اثرگذار است. همچنین سواد مالی از طریق ضریب عاطفی و اخلاق بر رفتار مالی دانش‌آموزان اثرگذار است.
نتیجه‌گیری: هرچه قدر فرد از سواد مالی بالاتری برخوردار باشد، اعتقادات و ارزش‌های فردی، وی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و بر تصمیمات وی مبنی بر انجام یا عدم انجام فعالیت‌های مالی تأثیرگذار است. همچنین هوش عاطفی می‌تواند قدرت شخص در تقویت، کسب و به ‌کارگیری سواد مالی و نقش آن درتصمیم ها و رفتارهای مالی را بهبود بخشد. علاوه بر این توجه به ارزش‌های اخلاقی در کنار تقویت سواد مالی باعث می‌شود دانش‌آموزان، فعالیت‌های مالی همچون سرمایه‌گذاری و پس‌انداز خود را انجام دهند .

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of financial literacy on the financial behavior of secondary school students with the mediating role of emotional quotient and moral values

نویسندگان [English]

  • Seyed Jamaladdin Tabatabaei Mazrano 1
  • Mahmood Moeinadin 2
  • Akram Taftian 3
1 Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
2 Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
3 Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Background and Purpose: This research was carried out with the aim of investigating the effect of financial literacy on the financial behavior of second year high school students, taking into account the mediating role of emotional and moral quotient in the period from October 1402 to December 1402.
Methodology: Library sources, articles, and books were used to collect information in the field of theoretical foundations and literature. Collecting data and information for analysis is done by field method and the method of data analysis is inferential type. In order to test the hypotheses of the research, the structural equation modeling (SEM) system was estimated with the approach of the partial least squares method and the use of Smart PLS software.
Findings: The results of the research hypotheses test show that financial literacy has an effect on the financial behavior of second year high school students. Financial literacy affects students' financial behavior through the emotional factor. Also, financial literacy has an effect on students' financial behavior through emotional and moral coefficients.
Discussion: The higher the level of financial literacy a person has, the more his personal beliefs and values overshadow him and influence his decisions to carry out or not carry out financial activities. Also, emotional intelligence can improve a person's power in strengthening, acquiring and applying financial literacy and its role in financial decisions and behaviors. In addition, paying attention to moral values along with strengthening financial literacy makes students perform beliefs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • financial literacy
  • financial behavior
  • emotional quotient
  • Morality