بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر توسعه محصول جدید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی،واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد ، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده اقتصاد،مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

چکیده

هدف پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر توسعه محصول جدید است. این تحقیق، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری میدانی و از نظر روش اجرا، توصیفی – پیمایشی است. تمامی متغیرهای تحقیق در قالب پرسشنامه و در مقیاس 5 درجه‌ای برای تعیین رابطه بین متغیرهای پیشنهادی چارچوب مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه آماری تحقیق 220 کارشناس (واحد بازاریابی و فناوری اطلاعات) شرکت‌های فناوری اطلاعات و نرم‌افزاری شهر یزد در ایران است. برای تعیین روایی از روایی صوری و سازه و برای سنجش پایایی، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد محاسبه قرار گرفت. پس از تکمیل و جمع‌آوری، داده‌های مورد نیاز تحقیق گردآوری و با استفاده از فنون آمار توصیفی و نرم افزار spss نسخه 26 و فنون آمار استنباطی به کمک نرم افزار آماری pls نسخه 4 با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها حاکی از آن است که مولفه‌های بازاریابی اخلاقی (اخلاق مرتبط با محصول، اخلاق مرتبط با قیمت، اخلاق مربوط به توزیع و اخلاق مرتبط با پیشبرد فروش) بر توسعه محصول جدید تاثیر دارند. در مورد پیامدهای عملی تحقیق، مدیران شرکت‌های فناوری اطلاعات و نرم‌افزاری شهر یزد باید شیوه‌های بازاریابی اخلاقی را در نظر بگیرند تا توسعه محصول جدید را از طریق ایجاد رابطه و تسهیل وفاداری بلندمدت به شرکت تضمین کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation of the effect of ethical marketing on new product development

نویسندگان [English]

  • Mohammadhossein Shakouri 1
  • saeed saeida Ardakani 2
1 Department of business Management, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
2 Professor of Marketing, Department of Management, Faculty of Economic, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

The purpose of the research is to investigate the impact of ethical marketing on new product development. This research, in terms of research method, is applied, field and survey. All research variables were examined in the form of a questionnaire and on a 5-point scale to determine the relationship between the proposed variables of the framework. The statistical sample of the research is 220 experts (marketing and information technology unit) of information technology and software companies in Yazd, Iran. To determine the validity of form and construct validity and to measure reliability, Cronbach's alpha coefficient and composite reliability were calculated. After completion and collection, the data needed for the research were collected and analyzed using descriptive statistics techniques and spss software version 26 and inferential statistics techniques with the help of pls statistical software version 4 with the method of structural equation modeling. The findings indicate that ethical marketing components (product-related ethics, price-related ethics, distribution-related ethics, and sales promotion-related ethics) have impact on new product development. Regarding the practical implications of the research, managers of IT and software companies in Yazd should consider ethical marketing practices to ensure new product development through relationship building and facilitating long-term loyalty to the company.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical Marketing
  • New Product Development
  • IT and Software Companies
دوره 2، شماره 2
بهار ۱۴۰۳
فروردین 1403
صفحه 31-42
  • تاریخ دریافت: 15 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 07 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 بهمن 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 08 بهمن 1402