طراحی یک مدل عامل بنیان مدیریت بهای تمام شده تولیدات با استفاده از تصمیمات درون و برون سازمانی در بازاریابی اسلامی محصولات صنعتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران (نویسنده مسئول).

3 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

چکیده

هدف تحقیق حاضر طراحی یک مدل عامل بنیان مدیریت بهای تمام شده تولیدات با استفاده از تصمیمات درون و برون سازمانی در بازاریابی اسلامی محصولات صنعتی بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر فرایند انجام تحقیق در حوزه تحقیقات کمی و میدانی از نوع اکتشافی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه متخصصان و مطلعین در موضوع بهای تمام شده محصولات تولیدی صنعتی می باشد که از طریق روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. در این پژوهش 25 نفر به عنوان نمونه خبرگان تعیین شده و جهت گردآوری داده ها از بانک های اطلاعاتی شرکت ها جهت بررسی اهداف تحقیق، داده های مربوط به تولیدات صنعتی و قیمت گذاری آنها استفاده شد. در ادامه جهت تجزیه و تحلیل داده ها از سه روش تحلیل تم، تکنیک دلفی و مدل عامل بنیان استفاده شد. برای اجرای شبیه سازی به منظور اعتبارسنجی مدل از نرم افزارAnyLogic استفاده گردید. در نهایت یافته ها نشان داد که در این تحقیق، دو نوع سیاست بهبود ، بررسی شده است: 1. تاثیر سیاست های تولیدی محصول بر تقاضا و قیمت گذاری محصولات به‌منظور رقابتی کردن بهام تمام شده 2. تأثیر سیاست‌های برنامه‌ریزی ظرفیت. لازم به یادآوری است که این مسئله با رویکرد مدل عامل بنیاد طراحی شده و تحلیل رفتار مدل پژوهش نشان می‌دهد که با اعمال سیاست های تولیدی محصول، نرخ بهای تمام شده محصولات افزایش می‌یابد ، که این امر در راستای فعالیت‌های رقابتی بین شرکت ها بوده و موجب شکل گیری قیمت مناسب در ذهن مشتریان خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a agant-based model of production cost management using internal and external organizational decisions in the marketing of industrial products

نویسندگان [English]

  • Mohammad Taghi Ghashghaei 1
  • Ayoub Ahmadi 2
  • Mohammad Taleghani 3
1 PhD student, Department of Industrial Management, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Management, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran (corresponding author).
3 Associate Professor, Department of Industrial Management, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
چکیده [English]

The aim of the current research was to design an agant-based model of production cost management using internal and external organizational decisions in the marketing of industrial products. The research method is practical in terms of the goal and in terms of the research process, it is in the field of quantitative and field research of an exploratory type. The statistical population of the current research is all experts and informants on the issue of the cost of industrial products, who were selected through the snowball sampling method. In this research, 25 people were selected as a sample of experts, and data related to industrial products and their pricing were used to collect data from the companies' databases to check the research objectives. Next, three methods of theme analysis, Delphi technique and factor-based model were used to analyze the data. AnyLogic software was used to run the simulation in order to validate the model. Finally, the findings showed that in this research, two types of improvement policies have been investigated: 1. The effect of product production policies on demand and product pricing in order to make the finished price competitive 2. The effect of capacity planning policies. It is necessary to remember that this problem was designed with the approach of the foundation agent model and the behavior analysis of the research model shows that with the application of product production policies, the cost price of products increases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • agant-based model
  • internal and external organizational decisions
  • product cost
  • industrial marketing