بررسی مولفه های بازاریابی اسلامی مبتنی بر بعد محصول در کسب و کارهای الکترونیک از دیدگاه مشتری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

چکیده

اسلام که یکی از ادیان عمده جهانی است و قوانین محدودیت‌ها و رهنمودهای رفتاری آن به‌وضوح تعریف شده‌اند. با توجه به رفتار اخلاقی چه آموزه‌هایی در بازرگانی دارد و این آموزه‌ها چه کاربردهایی دارند بازاریابی اسلامی جنبه‌ای از تفکر تجاری اسلامی را ارائه می‌دهد که مدت‌هاست نادیده گرفته‌شده و هدفش ارائه چارچوبی برای درک کدهای رفتاری بازاریابی اسلامی و ارائه دیدگاه‌های عملی برای شرکت‌ها رهبران و کارکنانشان برای متحدشدن است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی کدهای رفتاری و تعریف مؤلفه‌های بازاریابی اسلامی مبتنی بر بعد محصول در سطح خریدوفروش الکترونیکی از دیدگاه مشتریان است.
روش پژوهش:  این پژوهش به لحاظ جهت‌گیری یک پژوهش کاربردی و به لحاظ راهبردی (طرح پژوهش) یک پژوهش ترکیبی از نوع آمیخته اکتشافی است. به‌منظور تائید نتایج پژوهش، داده‌ها مورد تحلیل و آزمون قرار گرفت و درنهایت35 مؤلفه جمع‌آوری‌شده، با استفاده از نرم‌افزار رفتاری بازاریابی در سطح کسب‌وکارهای الکترونیک از دیدگاه مشتری شناسایی و معرفی گردید.
بحث و نتیجه‌گیری: فرصت‌هایی در بازارهای اسلامی هستند. نه تنها پا به پای اثرات تکنولوژی و دیگر عوامل موثر بر مواد اولیه و فرآیندهای تولید و عرضه برای محصولاتی که برای بازارهای اسلامی ساخته می شوند، حرکت خواهند کرد، بلکه این اثرات را هدایت و ایجاد نموده و بدین ترتیب شرکت هاخود را از سایر رقبا متمایز می‌کنند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the components of Islamic marketing based on the product dimension in electronic businesses from the customer's point of view

نویسندگان [English]

  • Alireza Kasraiyan 1
  • Ahamd Rahchamani 2
  • Mohammad Bagher Pournajafzadeh Ardakani 2
1 Department of Business Managment, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Department of Business Managment, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

Islam is one of the world’s most prominent religions and its prohibitions and etiquette rules are well-defined. Regarding ethical behavior, teachings in business and their applications, Islamic marketing presents an aspect of Islamic business thinking that has been neglected for a long time. Its purpose is to provide a framework for understanding the Ethical code of Islamic marketing and to provide practical perspectives for companies, their leaders, and their employees to unite under these codes.
Purpose: This study aims to discover ethical code and describe the components of Islamic marketing based on the product dimension at the level of electronic buying and selling from the perspective of the customer.
Methodology: This research is applied in terms of orientation, and mixed exploratory research in terms of method (research design). In order to confirm the findings of the study, the data was examined and evaluated, and 31 components gained using behavioral marketing software at the level of electronic enterprises were discovered and presented from the perspective of the customer.
Discussion and conclusion: Several Opportunities exist in Islamic markets. They will not only adapt to the effects of technology and other factors affecting raw materials and manufacturing and supply processes for products manufactured for Islamic markets, but they will also direct and generate these effects, thereby setting themselves apart from other businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic marketing
  • marketing mix
  • customer
  • product
دوره 1، شماره 3
تابستان 1402
شهریور 1402
صفحه 89-107
  • تاریخ دریافت: 20 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 19 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 12 شهریور 1402