رابطه بین عملکرد ‌بانکداری غیر ربوی و انواع نوآوری‌ها با نقش میانجی دانش اسلامی (مورد مطالعه بانک های ملی استان قزوین)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران

چکیده

در بانکداری غیر ربوی نیاز به نوآوری، نسبت به گذشته بیشتر احساس می شود و توسعه آنها وابسته به خلق دانش اسلامی در بین کارکنان می باشد.
هدف/ سئوال اصلی: هدف از این تحقیق تعیین میزان تاثیر انواع نوآوری‌ها بر دانش اسلامی و ارائه راهکارهای علمی در این رابطه جهت بهبود عملکرد بانکداری غیر ربوی می باشد.
روش پژوهش: روش پژوهش کمی پیمایشی می باشد. داده ها از نمونه ای شامل 225 نفر از کارکنان بانک های ملی استان قزوین به وسیله پرسشنامه های استاندارد گردآوری شد. فرضیه ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزارSmart PLS آزمون شد.
یافته‌ها: یافته ها برای فرضیه های دارای تاثیر مستقیم نشان داد که انواع نوآوری ها تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر دانش اسلامی وعملکرد بانکداری غیر ربوی دارند (فرضیه اول و دوم)، همچنین دانش اسلامی نیز تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری برعملکرد بانکداری غیر ربوی دارد (فرضیه سوم). نتایج آزمون مدل ساختاری برای فرضیه میانجی بیانگر تایید این فرضیه بود و بر نقش حیاتی دانش اسلامی بین انواع نوآوری و بهبود عملکرد بانکداری غیر ربوی تاکید می کند (فرضیه چهارم).
بحث و نتیجه‌گیری: در مجموع خلق دانش اسلامی می تواند تاثیر انواع نوآوری برعملکرد بانکداری غیر ربوی را غنی تر سازد و با توجه به اینکه دانش اسلامی یک منبع مهم برای عملکرد بانکداری غیر ربوی می باشد، نیاز مبرمی به روش های تولید، اشتراک و به کارگیری آن در بانکداری غیر ربوی می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between the performance of non-usury banking and innovations types with the mediating role of Islamic knowledge (Case study Melli banks of Qazvin province)

نویسندگان [English]

  • Mohsen Rahmani 1
  • Mehdi Zakipour 2
1 Department of Business Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University
2 Department of Business Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]

In non-usury banking, the need for innovation is felt more than before, and its development depends on the creation of Islamic knowledge among employees.
Purpose: The present research has examined the impact of different kinds of innovation on non-usury banking performance in Melli Bank of Qazvin province and the mediating role of Islamic knowledge in this regard. The purpose of this research is to determine the impact of various innovation types on Islamic knowledge and provide the relevant scientific solutions to improve the performance of non-usury banking.
Methodology: The research method is a quantitative survey. The data was collected from a sample of 225 employees of Melli banks in Qazvin province using standard questionnaires. The hypotheses were tested using structural equation modeling by partial least squares method and using Smart PLS software.
Findings: Findings for the hypotheses with direct effect showed that all types of innovations have a direct, positive and significant effect on Islamic knowledge and non-usurious banking performance (first and second hypothesis), and Islamic knowledge also has a direct, positive and significant effect on non-usurious banking performance (the third hypothesis). The results of the structural model test for the mediation hypothesis showed the confirmation of this hypothesis which emphasizes the vital role of Islamic knowledge among the types of innovation and the improvement of non-usurious banking performance (fourth hypothesis).
Conclusion: In general, the creation of Islamic knowledge can enrich the impact of various innovations on non-usurious banking performance, and considering that Islamic knowledge is an important source for the performance of non-usurious banking, there is an urgent need for methods of production, sharing and application of this knowledge in banking. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic knowledge
  • Non-usury Banking
  • Innovations Types
  • Melli Bank
دوره 1، شماره 2
بهار 1402
خرداد 1402
صفحه 1-18
  • تاریخ دریافت: 13 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 08 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 01 خرداد 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 01 خرداد 1402