کتاب سنجی جایگاه بازاریابی رسانه اجتماعی در تحقیقات اسلامی بین‌المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

3 گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف/ سئوال اصلی: با ظهور تحقیقات جدید در زمینه بازاریابی رسانه های اجتماعی در سال های اخیر، این پژوهش با هدف بررسی جایگاه و کارکردهای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در تحقیقات اسلامی و درک نگرش و فلسفه این تحقیقات در سطح بین‌المللی، به ارزیابی و سنجش کمی و کیفی متون علمی و ارائه تصویر روشنی از رویکرد و گرایش‌های پژوهشی در زمینه موضوع تحقیق می پردازد.
روش پژوهش: رویکرد اصلی استفاده شده در این پژهش کتاب سنجی و علم سنجی، مبتنی بر فنون تحلیل محتوا می‌باشد. بر این اساس از رویکرد تحلیل محتوای آنلاین برای ارزیابی هم‌استنادی و هم‌رخدادی واژگان 12153 قاله در پایگاه وب‌.آو‌.ساینس استفاده در سال‌های 1972 تا 2022 استفاده شده است.
یافته‌ها: بررسی‌های موجود نشان داده که 68% از تحقیقات حوزه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در 50 سال اخیر به انجام رسیده است. همچنین بررسی‌ها نشان داد که حجم بسیار کمی (76 اثر معادل کمتر از یک درصد کل تحقیقات) از تحقیقات در منابع / کشورهای اسلامی انجام/ منتشر شده است که سهم تحقیقات ایرانی تنها یک اثر بوده است.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به شکاف شناسایی شده در تحقیقات، لازم است تا توجه به موضوع بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در تحقیقات بین‌المللی مورد حمایت قرار گیرد و فعالیت محققان ایرانی عرصه بین المللی افزایش یابد. از سوی دیگر، توسعه و ترویج نشریات علمی بین‌المللی با ماهیت اسلامی و توجه بیشتر این نشریات به این موضوع مورد تأکید می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Scientometric of Social Media Marketing Position in International Islamic Research

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Abolhasani targhi 1
  • Seyyed Hassan Hataminasab 2
  • Mohammad Soltanifar 3
1 Media Management, IAU of Yazd
2 Department of Business Management, Islamic Azad University of Yazd, Yazd, Iran
3 department of communication sciences, IAU, scoence and research branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: With the advent of the new research in the field of social media marketing (SMM) in recent years, this research was conducted with the purpose of examining the capabilities and functions of SMM in Islamic research and understanding the attitude and philosophy of that at the international level toward evaluating and measuring of quantitatively and qualitatively scientific texts and Providing a clear image of the approach and research trends in the field of SMM.
Methodology: The main approach used in this scientometric analyze is based on content analysis technique. Therefore, the online content analysis has used to evaluate the co-citation and co-occurrence of 12153 articles in the Web of Science (WOS) database in between 1972 and 2022.
Findings: Based on the obtained results, 68% of SMM research has been done in the last 50 years. Also, the finding showed that a very small (76 documents, less than 1%) of researches was either published in sources or conducted in Islamic countries. The contribution of Iranian researcher has been only one work.
Conclusion: Due to the identified gap in research, it is necessary to support the issue of SMM in international research and develop the attempt of Iranian researchers in the international fields. On the other hand, the development and promotion of international scientific publishers with Islamic nature and it is emphasize that these publications pay more attention to SMM.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media Marketing (SMM)
  • Islamic Research
  • Scientometric
دوره 1، شماره 1
زمستان 1401
اسفند 1401
صفحه 9-23
  • تاریخ دریافت: 07 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 02 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 11 بهمن 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 01 اسفند 1401